San Antonio - Reisverslag uit San Antonio, Verenigde Staten van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu San Antonio - Reisverslag uit San Antonio, Verenigde Staten van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu

San Antonio

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anjaentheo2013

12 Augustus 2014 | Verenigde Staten, San Antonio

Vandaag willen we, na de Alamo gisteren, de andere 4 missieposten van het San Antonio Missions National Historical Park bezoeken. Op zich loopt er een fiets- of wandelroute van missiepost naar missiepost via de historische missieroute, maar met temperaturen tegen de 40°C trekt me dat niet zo aan. Zelfs de airco van onze auto heeft er moeite mee om ons een beetje te kunnen verkoelen. We gaan eerst op zoek naar de H.E.B., een grote supermarkt, om inkopen te doen voor ontbijt en lunch. Met verse broodjes, donuts, kaas, yoghurt, vers fruit en verse sinaasappelsap komen we de dag wel weer door. We rijden naar de eerste en grootste missiepost, San José. Op een bankje bij de ingang van het terrein nemen we ons ontbijt. Terwijl we daar zitten komt er een mooie hagedis tevoorschijn op de stenen. Het beestje doet rustig aan, zodat ik mooie foto’s kan maken. Altijd leuk om dieren te fotograferen. Het volgende uur lopen we door de gebouwen en over het terrein van de missiepost te dwalen. Hier werden dus vroeger indianenstammen ‘bekeerd’ tot het katholieke geloof door Franciscaner monniken, en werd hen geleerd hoe als boer te leven. Deze stammen werden bedreigd door andere indianenstammen die op hun paarden veel sterker waren, en ook stierven indianen door de ziektes die de Europeanen het land inbrachten. Hun ‘bekering’ was dus meestal een vlucht om bescherming en zorg te kunnen krijgen binnen de muren van de missiepost. Voorzien van weer wat nieuwe historische kennis rijden we naar de volgende missiepost, San Juan genaamd. Deze missiepost is een stuk kleiner, niet zo goed bewaard gebleven en ook niet echt waarheidsgetrouw gerestaureerd. Het hele kerkgebouw is spierwit gemaakt en mooie steunmuren zijn weggewerkt. We zijn hier wel redelijk snel uitgekeken. Pluspuntje: we zien een mooie rode kardinaalvogel in de tuin, die helaas wel lastig te fotograferen is. Na San Juan volgt eigenlijk mission Espada, maar hier is men bezig met restauratiewerkzaamheden en alles staat in de steigers. We rijden dus maar door richting Concepción, de laatste missiepost. Onderweg zien we mooie witte vogels die om een rijdende tractor heen lopen en vliegen. We zien er bijna één onder de wielen verdwijnen, maar hij is net op tijd weg. Als ik later nakijk wat voor vogels dit zijn, dan blijken het koereigers te zijn. Nooit van gehoord. Bij mission Concepción aangekomen, wil ik eerst een cache zoeken die hier moet liggen. Gelukkig loop ik er met mijn GPS zo naar toe en is de cache snel gevonden: een magnetisch kokertje vastgekleefd aan de achterkant van een ijzeren hek. We bekijken de gebouwen die op het terrein staan, en dan is het toch echt tijd voor een kleine, verkoelende siësta op onze hotelkamer. Voor we daar naartoe rijden, moeten de dichtbijgelegen Theo Avenue en Theo Parkway natuurlijk nog wel even op de foto. Na de korte rustpauze gaan Theo en ik wandelen in de omgeving, waar we ook een kathedraal willen bezoeken. Maar eerst op zoek naar de geocache waarin ik mijn trackables kan verstoppen. Onderweg langs de Riverwalk vinden we nog een cache die niet zo moeilijk verstopt is, en gelukkig vinden we ook de cache die ik nodig heb bij een sluisje in de rivier. De trackables erin en dan we kunnen weer verder langs de rivier slenteren. We zien nog een mooie geelgouden salamander met een half staartje, maar met het nieuwe staartje alweer voor een deel gevormd. Ook loopt er een mooie vogel die iets uit de grond trekt (een muis? het heeft een staartje in ieder geval) en opeet. Later zit de vogel in de boom en kunnen we er een goede foto van maken. Het blijkt de geelkruinkwak te zijn, ik kan er ook niets aan doen…..Het is al laat als we bij de kathedraal aankomen, en deze blijkt dan ook dicht te zijn. Niets aan te doen, misschien morgenochtend nog even langs gaan. Na het avondeten gaan we nog even met z’n drieën op pad voor ijs, maar als snel moeten we schuilen voor een enorme onweersbui. We doen dit in het overdekte winkelcentrum, de ‘mall’, en kopen daar meteen ijs. Als de bui begint weg te trekken, maar de bliksem nog veelvuldig door de lucht schiet, zoeken we de weg terug naar het hotel, wat nog niet meevalt maar wel lukt. Zo naar bed, morgen een beetje uitslapen en dan trekken we naar Del Rio, vlakbij de Mexicaanse grens, en onze tussenstop op weg naar het indrukwekkende natuurgebied Big Bend National Park.