Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu

Bilbao

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anjaentheo2013

15 September 2017 | Spanje, Bilbao

Het mooie weer is voorbij. Als we te laat wakker worden (geen wekker gezet) horen we buiten de regen neerkletteren. Ons raam kijkt uit op een van de 4 muren van een kleine patio, en als we uit het raam zouden hangen op de 2e verdieping en omhoog kijken, voorbij de 5e verdieping (wat we niet doen omdat het hard regent), zouden we alleen maar grauwe wolken voorbij zien drijven. Op de patio staan een houten tafel en 4 stoelen en de druppels die hard naar beneden vallen zorgen voor tikkende geluiden als ze het hout raken. Door de 4 muren die een grote koker vormen wordt het geluid weerkaatst. Onrustig dus. Ook het hotelletje is niet rustgevend: we hebben een mooie kamer, maar het is ontzettend gehorig. We kunnen de Duitsers naast ons bijna verstaan en horen precies wanneer er iemand de w.c. doortrekt of aan het douchen is. Ondanks de regen toch maar naar buiten, want het ontbijt is in een restaurantje een klein stukje verderop. Een croissant, kopje thee en een glaasje sinaasappelsap: veel is het niet. We zitten er wel even gezellig, kijken naar de mensen die binnenkomen om eenzelfde hoeveelheid ontbijt te kopen. Blijkbaar is het wel een populair tentje. We willen vandaag twee musea in Bilbao bekijken en besluiten om te beginnen met het Museo de Bello Artes. We moeten de rivier oversteken en door de moderne winkelstraat lopen om er te komen. 20 minuten in de stromende regen. De Afrikanen die gisteren nog damestasjes verkochten op straat, hebben hun koopwaar aangepast en staan nu met paraplu's op elke hoek. Wij hebben al goede regenjassen aan en er lopen al meer dan genoeg paraplu's rond die we moeten ontwijken. Onze drijfnatte jassen en rugzakken worden in het museum in een hokje gestopt, kunnen ze goed drogen maar niet heus. In het museum zijn werken te zien van veel bekende schilders zoals Bacon, Gauguin en Goya. Het is een mooi museum en we lopen er met plezier rond. Het is niet heel groot, maar toch krijg ik al vrij snel last van mijn heup. Toch teveel belast in de afgelopen dagen. We besluiten terug naar het hotel te gaan en dan later op de middag, als ik wat heb gerust, naar het Guggenheim museum. Als het goed is, is het daar dan ook wat rustiger. In de winkelstraat schieten we nog even een kledingwinkel binnen om de ergste regen te vermijden. Ze hebben hier leuke kleding en we kunnen allebei wel wat nieuws gebruiken, dus lopen we wat later allebei met een tas kleding naar buiten. Op onze hotelkamer gebruiken we de lunch en wachten we de tot de ergste regenbuien voorbij lijken te zijn. Dan lopen we langs de rivier naar de achterkant van het Guggenheim museum, dat er van buiten prachtig uitziet met onder andere een grote spin op de boulevard. De drukte in het museum valt inderdaad mee en we brengen er twee uur zoet, genietend van het mooie gebouw en de moderne kunst die erin is ondergebracht. Vooral de videokunst van Bill Viola en de enorme metalen sculpturen van Richard Serra zijn indrukwekkend. Dan wordt het voor mij echt tijd om te gaan liggen, en in de stromende regen lopen we terug naar het hotel. Theo haalt wat tapas op in het restaurantje tegenover het hotel, want ik kom mijn bed vandaag niet meer uit. Nu maar hopen dat we zo kunnen slapen, met een voortdurend kuchende buurvrouw aan de andere kant van het dunne muurtje.
Anjaentheo2013

Actief sinds 04 Sept. 2013