Van Huesca naar Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu Van Huesca naar Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu

Van Huesca naar Bilbao

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anjaentheo2013

14 September 2017 | Spanje, Bilbao

Na een korte nacht (ik kon niet in slaap komen) en een snel ontbijt pakken we onze spullen en lopen naar de garage, waar Theo weer de nodige moeite heeft om de auto eruit te rijden. Daarna nog even brood en kaas kopen, helaas is het groentenstalletje nog niet open dus we zullen het met die ene zak overheerlijke druiven moeten doen. We gaan op weg naar Zaragoza, ongeveer een uur rijden, om daar de gigantische kathedraal El Pilar te bezoeken. De rit verloopt voorspoedig, maar eenmaal in de stad hebben we moeite met parkeren. Er zijn wel parkeerplaatsen, maar we rijden te snel langs de oprit, kunnen er niet op of kunnen de borden niet meer terugvinden. En dan moet je omrijden, en dat duurt in Zaragoza heeeeeel lang. De stoplichten blijven heel lang op rood staan en dat komt omdat de stoplichten voor de voetgangers en fietsers (automatisch) heel lang op groen blijven staan, ook al komt er geen kip aan om over te steken. Dus een half uur later kunnen we dan toch parkeren en wandelen in het zonnetje naar de kathedraal. Voor de kathedraal ligt een enorm plein en ook hier rijdt de politie waakzaam rond. In de kathedraal kijken we onze ogen uit. Het is een prachtig gebouw, enorm hoog en heel goed bewaard gebleven. Je mag er geen foto's maken, dus dat is wel jammer. Er staan biechtstoelen waar mensen op hun knieën voor zitten en de biecht laten afnemen door een geestelijke, terwijl de toeristen er voorbij lopen. Er is ook een kerkdienst bezig, maar dat merk je pas als je achterin de kathedraal bent. Het is een bedevaartsoord voor veel Spanjaarden en dat is aan de drukte ook wel goed te merken. Als we genoeg hebben gezien gaan we de stad nog even in, drinken een kopje koffie, eten Italiaans ijs en lopen via een omweg terug naar de auto. Ons volgende doel ligt anderhalf uur verderop, het Parque Natural de las Bardenas Reales. Dit is een heel groot gebied met zogenaamde halfwoestijn. Er komen vreemde rotsformaties voor in het middelste gedeelte van het park en die willen we graag zien. We rijden aan de westkant naar binnen via een asfaltweggetje en slaan aan het einde daarvan een grindweg op, zodat je dicht bij de formaties kan komen. Het stormt behoorlijk, dus als we her en der bovenop klauteren moeten we oppassen dat we er niet afwaaien. We houden van onherbergzame gebieden en dan ben je hier aan het juiste adres. Echt genieten hier van de wijde vergezichten en de mooie luchten. We zien maar een klein stukje van het park, dat zeker de moeite waard is om een keer terug te komen. Nu hebben we nog een rit van tweeënhalf uur voor de boeg naar Bilbao, waar ons laatste hotelletje in Spanje staat. Het landschap is niet altijd even mooi en ook komen we langs veel windturbines en enorme zonnepanelen. Vlakbij Bilbao wordt het weer mooier en heuvelachtiger. Bilbao zelf is een grote stad en wij zitten in het oude centrum. In de parking kunnen we gelukkig nog net een krap parkeerplekje inschieten, vlakbij de trap die wij moeten nemen. Het is erg druk boven in het park en in de winkelstraten. Als we hebben ingecheckt en onze mooie kamer hebben gezien, gaan we de stad in om een hapje te eten. We kiezen lukraak een restaurantje uit en het eten blijkt prima te smaken. Als het donker wordt lopen we weer naar het hotel. Morgen maar eens verder op onderzoek uitgaan.
Anjaentheo2013

Actief sinds 04 Sept. 2013