Het einde van de reis in zicht: naar Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu Het einde van de reis in zicht: naar Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu

Het einde van de reis in zicht: naar Reykjavik

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anjaentheo2013

28 September 2015 | IJsland, Reykjavik

Na een onrustige nacht ben ik alweer vroeg wakker. Het hotel is erg gehorig en zeker in de nacht worden de geluiden sterk uitvergroot. Zo dacht ik om half drie klepperende luiken te horen, die door de harde wind mogelijk waren losgeslagen. Maar toen ik wat beter luisterde, bleek het uit de kamer naast ons te komen. Toiletpapier werd van de rol getrokken en daarbij ging het klepje van de houder klapperen. Nog een beetje duf aan het ontbijt, en het weer maakt het er niet beter op. Echt een regendagje vandaag. Alle spullen weer ingepakt en op weg naar Reykjavik. In Hveragerdi brengen we een kort bezoek aan het kleine winkelcentrum, Hier lag, tijdens de bouw van het winkelcentrum, in 2000 het epicentrum van een aardbeving van 6.3 op de schaal van Richter. De scheur die door de beving in de grond is ontstaan, heeft de architect laten overdekken met glasplaten. Zo kun je goed zien wat de kracht van de natuur kan veroorzaken, en met welke dagelijkse dreigingen de IJslanders leven. De hele dag door vinden er verspreid over IJsland kleine aardbevingen plaats. De meeste zijn minder dan 3 op de schaal van Richter, soms is er een wat sterker. We hebben zelf geen beving of trilling gevoeld, maar wel de meetapparaten gezien die overal staan opgesteld om alle bevingen te registreren. We kopen bij de Bakeri een broodje en gaan weer verder. Het gevoel dat de vakantie bijna is afgelopen wordt sterker en sterker, zeker als het op de weg steeds drukker wordt en we de stad in de verte zien liggen. We stappen nog even uit om wat rode rotsen (Raudholar) te bekijken in de omgeving, maar door de regen worden we al snel weer richting auto gestuurd. In Reykjavik besluiten we eerst naar het concertgebouw Harpa te rijden, dat erg mooi is ontworpen en vrij toegankelijk is. Je moet geen last hebben van hoogtevrees, want de hoge open ruimte is vanaf de verschillende etages een hele diepte om in te kijken. De glazen wand is ontzettend mooi, met hier en daar gekleurde ramen die van kleur veranderen als je er voorbij bent gelopen en er van de andere kant naar kijkt. Het wordt tijd om de auto te gaan inleveren, dus we zoeken het hotel op, waar we gelukkig al mogen inchecken. Al de bagage en rommel wordt uit de auto gehaald en Theo vertrekt naar het autoverhuurbedrijf, waar vandaan hij een klein uur later wordt teruggebracht naar het hotel.
Het hotel ligt vlakbij de langste winkelstraat van de stad en we wandelen deze een stuk op en neer. Na een hapje eten in een restaurant vlakbij hou ik het voor gezien. Theo gaat nog even terug naar Harpa, om de verlichte gekleurde ramen in het donker te zien, en zet ook het Vikingschip op de foto.
Morgen gaan we de stad verder bezichtigen. De weersvoorspellingen zijn tot nu toe gunstig: droog weer. We zullen het wel zien.
Anjaentheo2013

Actief sinds 04 Sept. 2013