Doorstomen naar Höfn - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu Doorstomen naar Höfn - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu

Doorstomen naar Höfn

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anjaentheo2013

24 September 2015 | IJsland, Höfn

Na een lekker nachtje slapen vroeg wakker door het schuiven van stoelen over de houten vloer boven ons. Gisteravond waren de Aziatische tijdelijke bewoners van die kamer ook al zo lekker bezig met hun meubilair. En volgens mij is er toch echt niets mis met de indeling van de kamers. Nog maar een beetje na blijven soezen en om 9.00 uur aan het ontbijt. Rustige dag vandaag, want er staan geen speciale dingen op het programma. We rijden langs de kust naar de volgende overnachtingsplaats In Höfn (of Hub zoals de IJslanders het uitspreken). Het is bewolkt en af en toe vallen er een paar spetters regen, dus prima weer om een eindje te toeren met de auto. We stoppen onderweg om een paar mooie groene rotsen te bekijken. In het dorpje Djúpivogur heeft een kunstenaar allemaal grote massieve eieren op sokkels en in een rij langs het water geplaatst. Het zijn mooie eieren, maar met de roestige en blauwe havenloodsen op de achtergrond komen ze minder goed tot hun recht. Verderop in het dorpje kunnen we een geocache zoeken en vinden, terwijl we een boterham met zalm eten. Met de voorraad chocola weer aangevuld dankzij de kleine supermarkt vervolgen we de weg. Het is weer een schitterende omgeving waar we doorheen rijden, bijna voortdurend langs de fjorden en de zee aan de ene kant, en enorme massieve bergen aan de andere kant van de weg. Langs de kant zien we een lifter staan, een man dit keer. Ook nu besluiten we de lifter mee te nemen. Het blijkt een Nederlander te zijn, die in z’n eentje 5 dagen door de bergen heeft gewandeld. Je moet er maar zin in hebben. Hij is op zijn rust gesteld, maar blijkbaar heeft hij nu wel behoefte aan praten, want het is maar een korte tijd stil op de achterbank. Vlakbij de kruising naar Höfn kunnen we hem afzetten en we wensen hem verder een goede reis. Voordat we wegrijden ga ik toch nog maar even naar hem toe met een flesje Mountain Dew (hé, dat rijmt ), want na 5 dagen alleen maar uit watervallen en rivieren te hebben gedronken is een beetje afwisseling misschien wel lekker. En dat vindt hij ook. We gaan op zoek naar een museum dat in Höfn zou moeten liggen, maar als we die uiteindelijk vinden, ziet het er niet echt aantrekkelijk uit. We besluiten dan ook maar naar ons hotel te gaan dat een stukje buiten het dorp ligt. Het ligt echt prachtig midden in de natuur, vlakbij de gletsjertong Hoffellsjökull. Als we hebben ingecheckt willen we nog naar de gletsjertong toe rijden, maar de weg is in zeer slechte conditie. We parkeren dus maar halverwege en lopen nog een stukje in de richting van de tong, die nu te ver weg ligt. Na twee dagen 12 km te hebben gelopen en gisteren 8 km, is de bijna 6 km van vandaag wel genoeg. Het is wel een lekkere frisse wandeling die hongerig maakt (de lucht is ondertussen weer strakblauw en helder), dus de hamburger in het restaurant van het hotel smaakt verrukkelijk. Vanavond waarschijnlijk de laatste kans om het noorderlicht te kunnen zien, dus dat wordt het internet in de gaten houden en regelmatig naar buiten stappen.
Anjaentheo2013

Actief sinds 04 Sept. 2013