Uppertown en Midtown - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu Uppertown en Midtown - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu

Uppertown en Midtown

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anjaentheo2013

06 Augustus 2014 | Verenigde Staten, New York

Wakker geworden door het verkeer dat door de straat voorbij dendert, zit ik al om 6.00u de foto’s te bekijken die we gisteren hebben gemaakt, en maak een selectie voor mijn reisverslag. We hebben afgesproken vandaag later te gaan ontbijten, zodat degenen die dat nodig hebben, even extra kunnen uitrusten. Omdat de weersvoorspellingen voor vandaag wat minder zijn, willen we in ieder geval het American Museum of National History bezoeken. Voor de insiders; hier werkt Ross uit Friends en het vormt de achtergrond voor de speelfilm ‘A night at the museum’. Eerst ga ik met Theo boodschappen doen voor het ontbijt en een kopje koffie drinken bij de supermarkt. Daar hebben ze Wifi, maar het signaal is te zwak voor mijn laptop. Nog geen reisverslag online dus. Om 9.30u lopen we richting Central Park, omdat daar de bus stopt, die ons bij het museum zal brengen. Het is wat bewolkt, maar verder prachtig weer en een heerlijke temperatuur. Het is even wachten op de bus, want eerst passeren er een aantal die Downtown gaan. De bus die wij moeten hebben, Uppertown, heeft nog voldoende plek op het open bovendek, dus wij zitten daar weer prima. We hebben een spraakzame gids die niet altijd verstaanbaar is, zodat we zijn grapjes regelmatig missen. Als hij hoort dat we uit Nederland komen, doet hij zijn best om ‘Scheveningen’ juist uit te spreken en vertelt dat hij een vriend in Breda heeft wonen. Het is een aardige gids, die ons onder andere het appartementencomplex aanwijst waar John Lennon is vermoord en waar Yoko Ono nog steeds woont. Na een paar dagen New York beginnen bepaalde straten en gebouwen al bekender te worden, maar richting Uppertown zijn we nog niet geweest. Hier staan mooie, oude gebouwen en het is er iets minder hectisch dan in Midtown. Ook het museum is zo’n mooi gebouw. Het is er behoorlijk druk, maar omdat het een groot museum is, hebben we daar de meeste tijd geen last van. Vooral de skeletten van de dinosaurussen zijn bij de kinderen in trek, maar ook de prachtige presentatie van de zoogdieren in grote vitrines met dieptewerking maakt indruk. Natuurlijk hebben we veel te weinig tijd om rustig alle informatie op de vier verdiepingen te bekijken, maar na een paar uur vinden we het welletjes. We lunchen in het restaurant van het museum voor we weer richting Midtown gaan, om in ieder geval kaartjes voor een musical op Broadway te kopen. Het is buiten nog steeds lekker weer, en we besluiten dwars door Central Park heen te lopen om aan de andere kant van het park de bus weer op te pakken. We kopen onderweg nog een ijsje en zoeken een plekje in de schaduw om deze rustig op te eten. Maar een eekhoorn denkt daar anders over. Hij of zij komt opdringerig dichtbij, en omdat we zijn gewaarschuwd voor de gemene beten van deze beestjes, springt de een na de ander op om de eekhoorn van een afstandje te bekijken. Als er wat chocolade van een ijsje valt, is de eekhoorn er als de kippen bij en peuzelt het lekker op. De tijd vliegt, dus we moeten weer wat tempo maken. Er komt gelukkig vrij snel een bus, maar we moeten nu binnen zitten omdat het bovendek vol is. Met de airco aan is dat ook geen straf. Na een korte rit zijn we weer bij Times Square, waar we op zoek gaan naar een musical. We komen uit bij Les Misèrables en kunnen kaartjes voor morgenavond kopen. Nu staan er nog een aantal te bezoeken gebouwen op het programma: The Public Library, The Grand Central Terminal (voor de metro), Rockefeller Center en St. Patricks Cathedral. Stuk voor stuk prachtige, grote binnenruimtes, al is het jammer dat de Cathedral grotendeels in de steigers staat. Voor een aantal onder ons zijn er vandaag wel weer genoeg kilometers gemaakt (het blijken er ruim 13 te zijn), dus we gaan richting het hotel. Als iedereen weer wat op adem is gekomen gaan we eten bij de overburen: het is de bedoeling dat we opscheppen van het buffet, maar dit is net voorbij. Als alternatief kun je eten kopen in de supermarkt, en dit in de eetruimte boven opwarmen met de magnetron.
We bespreken wat we morgen nog willen zien (9/11 Memorial, Wall Street, Ellis en Liberty Island) en we besluiten om 7.30u te ontbijten. Het zal druk zijn op de boot, en die drukte willen we als het even kan voorblijven. Ik ben doodop: benen, knieën, heupen….alles doet zeer. Ik verzet dan ook geen stap meer. Morgen is er weer een dag!

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Anjaentheo2013