Fietsen door Brooklyn - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu Fietsen door Brooklyn - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anjaentheo2013 - WaarBenJij.nu

Fietsen door Brooklyn

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anjaentheo2013

05 Augustus 2014 | Verenigde Staten, New York

We waren al gewaarschuwd: de kamers met een view kunnen geluidsoverlast hebben van het verkeer in de W57th Street. De view is niet overweldigend (we zitten op de 15e etage en kijken uit op een flatgebouw, de kamers zonder view kijken vast uit op een blinde muur), maar het lawaai wel. Na zo’n 4 uur slapen, heb ik vanaf 0.30u alleen nog wat gedommeld, steeds weer gestoord door langsrijdend verkeer, tot we vanochtend om 7.00u zijn opgestaan. Theo heeft boodschappen gedaan voor het ontbijt bij onze overburen, en nadat we van de resterende pizza van gisteren, het verse stokbrood en fruit hebben gegeten, gaan we op weg naar de metro. Vandaag gaan we fietsen in Brooklyn, onder begeleiding van een nederlandse gids. De gekochte metrokaartjes willen niet helemaal meewerken, maar van de dame achter de kassa mogen we toch door. Theo springt enthousiast over het poortje, maar dat blijkt helemaal niet nodig te zijn: de dame achter de kassa kan de poortjes bedienen… Na een ritje van ongeveer een half uur komen we bij onze halte, Bergen Street, en het is een hele ervaring dat we boven de grond komen op een straat waar geen torenhoge flats staan. Het is een klein stukje lopen naar de zaak waar een andere nederlander fietsen verhuurt. Maxima en Willem Alexander hebben ook gereden op de oranje fietsen die voor ons klaarstaan, vertelt onze gids. Dan zit zo’n zadel toch wel extra lekker . Het is warm weer, de zon schijnt in een strakblauwe lucht, dus goed ingesmeerd tegen het verbranden, en met volle flessen water in de kratten aan het stuur, kan het fietsen beginnen. Een gedeelte van de fietstocht gaat langs de East River, met mooie uitzichten op Manhattan, de Brooklyn-, Manhattan- en Williamsburg Bridge en in de verte het Vrijheidsbeeld. Ook komen we door een wijk waar veel orthodoxe joden wonen. De mannen met pijpenkrullen langs hun oren, zwarte hoed op en in een zwart pak, de vrouwen dragen een tulband (zij moeten als getrouwde vrouw hun hoofdhaar afscheren en een pruik dragen, maar hier dus blijkbaar een tulband) en lange rokken. Theo wil graag een foto maken van zo’n karakteristieke Joodse man en stapt op hem af. De man vindt het geen probleem, maar wil nog wel even zien of hij er goed op staat. Het is trouwens een aparte ervaring om door New York te fietsen: je moet regelmatig naar de linkerkant om op een fietspad te rijden en dan ook niet te bang zijn om gewoon je hand naar links uit te steken en de weg over te steken, in de hoop dat de auto’s stoppen. Het wegdek is vaak slecht, zeker na de afgelopen strenge winter, en je moet goed opletten niet in een kuil te rijden. Het gaat gelukkig allemaal goed, en na een heerlijke lunch in een zaakje dat er eigenlijk niet uitziet, wordt de fietstocht voortgezet. We hebben ondertussen toch wel behoorlijk last van de warmte gekregen (het is 29 graden celsius, gevoelstemperatuur 31 graden), ondanks de bewolking die langzaamaan is komen opzetten, dus we vinden het niet erg als we na 4 uur weer bij het beginpunt zijn aangekomen. Terug met de metro, en Theo, Darco en Evelien stappen een halte eerder uit om de tickets op te halen voor de Hop on Hop off bus die we thuis online hebben besteld. Deze dubbeldekkers met open dak rijden een aantal routes door Manhattan, en langs deze routes kun je uit- en instappen bij elke willekeurige halte. Terwijl zij drieën weg zijn, rust de rest van het gezelschap op de hotelkamer uit van de fietstocht. Op de TV is het breaking news: twee Hop on Hop off bussen zijn op elkaar geknald op Times Square. Er zijn zo’n 14 gewonden. Ik hoop dat het bij die ene botsing blijft, vooral omdat we vanavond de night tour willen gaan doen, een variant van de Hop on Hop off: je blijft nu de hele tour zitten, niks hoppen dus. Nadat de ergste moeheid en hoofdpijnklachten (toch nog te weinig water gedronken) zijn verdwenen, gaan we na een korte avondmaaltijd wandelend naar het beginpunt van de night tour. Daar blijkt al een hele lange rij liefhebbers te wachten, dus het enige dat we kunnen doen is aansluiten achter in de rij. Bij de derde bus kunnen we meteen naar het bovendek doorlopen en achterin gaan zitten. Het is een warme avond met een licht verkoelend briesje, en zo’n open bus is dan wel erg lekker. We rijden 2 uur door een deel van Manhatten en een stukje door Brooklyn. Het is donker genoeg om overal de verlichting goed te kunnen zien, en vooral vanuit Brooklyn en rijdend over de Manhattan Bridge is het uitzicht fantastisch: de skyline van Manhattan bestaand uit heel veel lichtjes. Rond 22.30u zijn we weer bij het beginpunt, en terwijl de kinderen naar het hotel gaan, lopen Theo en ik nog even door naar Times Square om daar te genieten van alle gekleurde lichtreclames.
Rond 23.30u is het ook voor ons weer mooi genoeg geweest en kruipen we in bed, met de airco als brommend achtergrond geluid.

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Anjaentheo2013